Mobilvennlig nettside

"The World Has Gone Mobile"

Den 21. april 2015 lanserte Google en ny algoritme som økte synligheten på alle mobilvennlige nettsider. I 2016 annonserte Google at de vil straffe nettsider som ikke er mobilvennlig. Senere dette året sa søkemotoren at de lanserer en “mobile-first”-indeks. Det betyr at alle søkeresultatene på mobil vil være mobilvennlig.

Denne oppdateringen påvirker så mange bedrifter, og er så kraftig at hele markedsføringsbransjen har kalt det for “mobilarmageddon”. Nå er vi i 2017, og vi ser at dette begynner å tre i kraft. Har du mobilvennlig nettside?

Faktumet er at hvis du ikke har en mobilvennlig nettside, så taper du salg hver eneste dag. 94% av alle med smarttelefoner søker på lokal informasjon på mobilen. Det er flere som søker på mobilen enn på datamaskin. Hvis du ikke har en mobilvennlig nettside i følge Google, så er det 5 ganger større sannsynlighet for at forbrukere forlater hjemmesiden din. Altså, fem ganger større sjanse for at du taper potensielle kunder.

Hvis det tar mer enn 3 sekunder å laste inn nettsiden din på mobil, så forlater nesten halvparten av alle besøkende hjemmesiden din. Det gjelder å være tilstede der kundene er, og i dag bruker alle mobilen for å finne produkter og tjenester.

50% av alle forbrukere som søker lokalt på mobilen besøker butikkene samme dag (i følge Google)

​Derfor bør alle bedrifter forbedre mobilopplevelsen sin i dag

Bruken av mobiltelefoner har bare økt, og antall søk på mobil har oversteget antall søk på datamaskin. Mobil er klart et kritisk element i din markedsføringsstrategi. Hva betyr denne økningen for lokale bedrifter og B2B-bedrifter?

Bli mer synlig i dag!

1. “Mobilarmageddon” påvirker fundamentale nøkkeltall

Det er faktisk en stor risiko  å ignorere mobilvennlige nettsider. Bedrifter som ikke gir sine kunder en god mobilopplevelse, vil i følge CWS møte følgende utfordringer:

  • Redusert organisk synlighet.
  • Tap av trafikk til nettsiden.
  • En økning av Bounce Rate (fluktrate).

2. Mobil er nødvendig for kundeengasjement

Mobilvennlighet gjør ikke bare din merkevare mer synlig, men det gir deg mer trafikk, økt kundelojalitet og engasjement. Her er tre viktige tall fra Googles undersøkelse

  • 74% sier at de vil besøke selskapets webside igjen i fremtiden om den er mobilvennlig.
  • 48% blir frustrert og irritert når bedriften/butikken ikke har en mobilvennlig nettside.
  • 52% mindre sjanse for kundeengasjement uten mobilvennlighet.

Dette er rett og slett dramatiske tall. Markedsførere, bedriftseiere og butikkeiere har ikke råd til å irritere potensielle kunder. Barrieren for engasjement er høy. En positiv mobilopplevelse er nå kritisk for å drive salg og engasjement.